torsdag 5. mars 2015

31-12-1999

31-12-1999 med gjester, på gården til sine svigerforeldre. Super idyll langt inne i
skauen, med tømmerstuer og 2 etg. stabbur borte på fjellrabbene og hovedbygningene rundt et tun i sentrum. På sydsiden lå vannet og ut fra tunet strakte de små jordene seg
mot skau og rabber, og fjell.

Jeg bestemte meg for å parkere ved hovedveien og gå den fine turen oppover og innover i den mørke desembernatten. Det var nesten ikke sne og både hunden min og jeg hadde godt av en tur. Det var lenge siden sist jeg var her.
Skogsveier er gode å gå på og Lilly koste seg innover i den dype, stille skogen. Det var så jeg kunne høre mine egne skritt og litt knas av kvist fra Lillys glade byks ett eller annet sted i nærheten. Da vi begynte å nærme oss gården gikk jeg saktere og stanset helt opp.
Det står en skygge midt i veien!
Da jeg kom nærmere så jeg at det var den lille traktortilhenger, den min far hadde brukt til Gråtassen da han kjørte ved til byen. Jeg hadde sittet på den utallige ganger, på toppen av vedlasset.
Mine 2 søstre likte ikke at han kom til byen på traktor med ved på tilhengeren. Han lignet på en bonde. Etter noen hundre meter videre innover ser jeg en skygge av noe som går tvers over veien og som viste seg å være en grov kjetting, festet rundt hver sin store gran med hengelåser. Jeg krøp under kjettingen, jeg var jo bare meg og det var intet hinder.
Så kom jeg til den nydelige antikke empire smijernsporten som alltid stod åpen og den stod åpen nå også. Jeg var fremme, husene var et stykke unna jeg kunne ikke se dem, men jeg var på Ødegården.

fortsettelse følger, avKnap

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar