søndag 8. mars 2015

31-12-1999

4.
Arkitekten så på siv. ing. født Hansen og siv. ing. født Hansen så på arkitekten 
og nikket: Action!
Plutselig hadde jeg fire hender som tok tak i meg, under hver arm og i hver arm, som tvinger meg opp av stolen og ut av stolen jeg satt i.
Jeg gjør motstand og slenger ut høyre ben som treffer glasset i en av de franske dørene ut til sydsiden av finstuen. Glasset sprutet og min motstand avtar. Ikke mange minuttene senere står jeg ute på tunet igjen og hører inngangsdøren smekke igjen, uten lue og uten den lille sekken min. Et par minutter senere går inngangsdøren opp og både lue og sekk kommer seilene ut gjennom luften i retning meg. Lilly kommer ikke ut gjennom luften, hun løper selv sammen med en av de andre hundene som ikke er ubuden. Den andre hunden blir kalt på med kommando stemme av siv. ing. født Hansen, mens Lilly  hoppet og spratt og frydet seg over nok en tur i desembernatten. Jeg plukket opp luen som jeg tar på meg, 
fikk sekken på ryggen igjen før vi begynte å gå mot skogkanten, 
forbi Ingerborg stuen, forbi den store, 
mørke skyggen av stabburet, bort fra Ødegården og vekk fra familien.    


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar