fredag 6. mars 2015

31-12-1999




2.
Nå fikk jeg øye på husene, først låven med galleriet og bryggerhuset, til slutt den lille hovedbygningen. Det var lys i vinduene og det kom røyk fra begge skorsteinene. På tunet stod tre biler.
Jeg hadde ikke vært sikker på at det var folk der, før nå. Ingen fortalte meg noe. Jeg hadde gitt beskjed at jeg ville ta denne turen, denne kvelden.
Klokken min viste 22.15, de som var der inne i de små stuene ville være ferdig med å spise og i full gang med kaffe avec, med andre ord ikke helt edru, men heller ikke snydens fulle.

Jeg gikk stille mot den mørkeste delen av tunet, mot låven og derfra rett over til hovedbygningen på motsatt side. Lilly hadde jeg tatt under armen, ingen skulle oppdage oss før vi var inne. Ute på trammen, foran inngangsdøren pustet jeg tungt før jeg tok tak i dørhåndtaket. Døren åpnet seg. Døren var åpen og jeg gikk inn i gangen, lyttende.
Stemmene kom fra den innerste stuen, lengst unna gangen.
Jeg åpnet døren til peisestuen, rett innenfor gangen. Lilly er som en vind, inn i peisestuen, gjennom den lille spisestuen og rett inn i løvens hule, husets finstue med sitt vertskap og gjester.  Det ble stille.
Det ble helt stille. Det var som om alle hadde sluttet å være ...

fortsettelse følger, avKnap

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar